En riskanalys kan se ut på många sätt, men behöver innehålla vissa punkter. Riskbedömning är en viktig del i varje byggprojekt för att undvika skador och olyckor. Enligt Arbetsmiljöverket är det ofta fler än arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvar vid ett byggprojekt, och det är därför viktigt att riskbedömningen samordnas och har alla delar av projektet i åtanke.
Oavsett projekt finns det vissa övergripande steg som varje riskbedömning bör bestå av: identifiera riskerna, analysera dem, värdera och till sist åtgärda dem. För att förenkla arbetet använder många bolag projektverktyg som genererar skräddarsydda mallar för riskanalys.
Steg ett är att identifiera alla möjliga risker i projektet och på arbetsplatsen. För att identifiera riskerna krävs kunskap om arbetet och om vilka moment som vanligen innebär risker. Riskbedömningen bör därför aldrig utföras av en oerfaren eller outbildad arbetsmiljöansvarig.
När du har en ”bruttolista” på alla potentiella risker är det dags att bedöma dem utifrån sannolikhet, konsekvens och risknivå. Analysen ger en mer strukturerad lista, med riskerna ordnade efter sannolikhet och risknivå. Detta utgör grunden för nästa steg, att värdera riskerna.
Vissa risker är så osannolika att det är svårt att åtgärda dem, och andra har så låga konsekvenser att de inte är värda att åtgärda. Riskvärderingen jämför riskerna i analysen för att hitta allt från acceptabla till oacceptabla risker, baserat på dess konsekvenser och sannolikhetsgrad.
Med ”facit” i hand kan du börja planera åtgärder för de risker ni värderat har behov av detta. Här formuleras riskhanteringsalternativ och man planerar för åtgärder och effekter av dessa. Målet är att en uppföljande analys visar att alla oacceptabla risker hanterats och eliminerats.
Läs mer om dessa steg hos Boverket.
Att skapa bra arbetsorder är bara en viktig del i byggprojekt. Om du vill läsa mer kan du hitta matnyttig information på våra övriga sidor om projekthantering: